Karl Abarth con le mele

De schepping van een legende

De legende ontstond door een uitdaging, met Karl Abarth in de hoofdrol.
De jonge Karl was nog geen 11 jaar oud toen hij het houten wiel van zijn scooter met een lederen riem bedekte om sneller te zijn en de oudere kinderen uit de buurt te verslaan.


Die ervaring zit in het DNA van Karl Abarth: hij kon niet weerstaan aan de verleiding om te racen, om te strijden, en hij werd voortgedreven naar nieuwe uitdagingen en nieuwe records.

Erfgoed van Abarth
De legende van de schorpioen.

Herbeleef het verhaal van Karl Abarth, ontdek zijn uitdagingen en hoe zijn dappere ideeën het concept van tuning en prestaties hebben veranderd.

Bekijk de video's
La storia di Abarth
Giovane Karl Abarth in sella a una moto con il pubblico alle spalle

De man die de trein versloeg

Op het zadel van een motorfiets met zijspan daagde Karl Abarth de trein van de Oriënt Express uit, en versloeg hem door 1.370 km te rijden van Wenen naar Oostende.

Van de eerste races tot tuning

Na een carrière als racer en motorfietser, stichtte Karl Abarth in 1949 samen met Guido Scagliarini Abarth & C. Hun eerste voertuig was de 204 A Roadster, op basis van de FIAT 1100. Die auto won direct het 1100 Sport Championship en de Formula 2. Het bedrijf begon tuningkits te produceren die de prestaties, het vermogen en de snelheid van standaardvoertuigen verbeterden.

Na enkele jaren telde Abarth & C. 375 werknemers en produceerden ze ongeveer 300.000 uitlaatsystemen per jaar.

Giovane Karl Abarth in piega con una moto durante una gara

Een racer,
en een kampioen.

Karl Abarth werd gevraagd om een zieke piloot te vervangen, en hij haalde de snelste tijd in de eerste testritten. De andere racers beschuldigden hem ervan met de auto te hebben geknoeid. Om dat te bewijzen eisten ze de voertuigen te mogen omwisselen. In de tweede testritten haalde hij weer de pole position, en zijn tijd was nog scherper.

De filosofie van Abarth

Voertuigen van Abarth moesten hanteerbaar zijn, sterk presteren en krachtig zijn, maar vooral klein en "gevaarlijk", net als een schorpioen.


De "afgeleiden" regen de successen in alle competities aan elkaar, en Karl Abarth behaalde veel records.

In de jaren 50 en 60 bleef het merk Abarth naam maken bij het publiek, en werd het synoniem voor sport, tuning en prestaties. En het veranderde de wereld van de sportauto.

Karl Abarth allaccia il casco prima del record di Monza

Doel: record

Toen hij 57 was haalde Karl Abarth een snelheidsrecord aan het stuur van zijn Class G Fiat Abarth “1000 monoposto record”. De volgende dag haalde hij hetzelfde record met een Class E eenzitter. Om in de cockpit te passen volgde hij een dieet van appels om 30 kg af te vallen. 

Abarth vandaag

Het merk Abarth blijft uniek door het DNA. Het is synoniem met prestaties, fantastisch rijplezier en sportieve aantrekkingskracht.

Het verhaal van de schorpioen gaat verder. Hij grijpt nieuwe uitdagingen aan, creëert unieke machines en geeft aan iedereen die van de eer geniet om ermee te rijden geweldige ervaringen.