De man die de trein versloeg
Op het zadel van een motorfiets met zijspan daagde Karl Abarth de trein van de Oriënt Express uit, en versloeg hem door 1.370 km te rijden van Wenen naar Oostende.
Na een carrière als racer en motorfietser, stichtte Karl Abarth in 1949 samen met Guido Scagliarini Abarth & C. Hun eerste voertuig was de 204 A Roadster, op basis van de FIAT 1100. Die auto won direct het 1100 Sport Championship en de Formula 2. Het bedrijf begon tuningkits te produceren die de prestaties, het vermogen en de snelheid van standaardvoertuigen verbeterden.
Na enkele jaren telde Abarth & C. 375 werknemers en produceerden ze ongeveer 300.000 uitlaatsystemen per jaar.
Karl Abarth werd gevraagd om een zieke piloot te vervangen, en hij haalde de snelste tijd in de eerste testritten. De andere racers beschuldigden hem ervan met de auto te hebben geknoeid. Om dat te bewijzen eisten ze de voertuigen te mogen omwisselen. In de tweede testritten haalde hij weer de pole position, en zijn tijd was nog scherper.
Voertuigen van Abarth moesten hanteerbaar zijn, sterk presteren en krachtig zijn, maar vooral klein en "gevaarlijk", net als een schorpioen.
De "afgeleiden" regen de successen in alle competities aan elkaar, en Karl Abarth behaalde veel records.
In de jaren 50 en 60 bleef het merk Abarth naam maken bij het publiek, en werd het synoniem voor sport, tuning en prestaties. En het veranderde de wereld van de sportauto.
Het merk Abarth blijft uniek door het DNA. Het is synoniem met prestaties, fantastisch rijplezier en sportieve aantrekkingskracht.
Het verhaal van de schorpioen gaat verder. Hij grijpt nieuwe uitdagingen aan, creëert unieke machines en geeft aan iedereen die van de eer geniet om ermee te rijden geweldige ervaringen.